2008-08-13

GABEM BINCANG PERKASA MELAYU

KUALA LUMPUR: Bertemakan 'Melonjak Ekonomi Bumiputera', Konvensyen Ekonomi Bumiputera (KEB08) anjuran Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) yang akan berlangsung selama dua hari bermula hari ini memberi peluang kepada orang ramai membincangkan pendekatan baru dalam memperkasakan ekonomi Bumiputera. Pengarah Konvensyen, Dato' Mohamed Dahan Abdul Latiff, berkata konvensyen itu juga bertujuan menyuntik semangat serta meningkatkan permuafakatan, di samping membincangkan isu berkaitan ekonomi, cetusan idea dan pendapat daripada pembentang serta membentuk resolusi dan pelan tindakan bagi melonjakkan ekonomi Bumiputera ke tahap yang lebih tinggi. "Kami berharap dengan adanya konvensyen seperti ini, peserta berpeluang mempelajari sesuatu tentang perniagaan di samping dapat memberi idea baru yang bernas dan berkualiti," katanya pada sidang media yang turut dihadiri Setiausaha Konvensyen, Nor Rashid Ismail, di sini, semalam.

KEB08 yang berlangsung di Dewan Tun Hussein Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) akan dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sementara majlis penutupnya akan disempurnakan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Mohamed Dahan berkata, konvensyen berkenaan membabitkan enam forum yang membabitkan pembentangan kertas kerja oleh mereka yang berkaliber seperti Pengerusi Perbadanan Nasional Berhad (PNB), Datuk Dr Awang Adek Hussin; Bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL), Datuk Salleh Abd Majid dan Pengarah Urusan Khazanah Nasional Berhad, Tan Sri Azman Mokhtar. "Sementara ahli panel terdiri daripada kalangan Menteri, Ketua Setiausaha, Ketua Eksekutif dan Naib Canselor universiti tempatan yang membincangkan isu berkaitan seperti pembangunan modal insan dan globalisasi serta pendekatan pengkorporatan Bumiputera.

"Perbincangan enam forum berkenaan diharap dapat menghasilkan perakuan untuk tindakan bukan kerajaan dalam memajukan lagi sektor dan industri swasta dengan mengadakan lebih banyak lagi program untuk membantu Bumiputera," katanya.

Tiada ulasan:


ARKIB BLOG GABEM