2008-08-13

PELAN B HADAPI EKONOMI GLOBAL

KERAJAAN DIMINTA RUMUS DASAR ALTERNATIF BERIKUTAN KENAIKAN HARGA MINYAK, MAKANAN

KUALA LUMPUR: Kerajaan perlu merumus segera pelan alternatif pembangunan ekonomi negara untuk berhadapan dengan ketidaktentuan ekonomi global kesan kenaikan berterusan harga minyak dan makanan di pasaran global. Pengerusi Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem), Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik, berkata pelan alternatif atau Pelan B kepada dasar ekonomi semasa itu perlu bagi memastikan negara bersedia menghadapi kesan kenaikan harga minyak global yang dijangka mencecah AS$200 setong.

Katanya, persediaan itu perlu dibuat bagi memastikan jika keadaan itu berlaku kerajaan mempunyai langkah untuk dilaksanakan bagi memastikan rakyat tidak merana dan kesihatan ekonomi serta pembangunan negara masih dapat diteruskan. "Dasar pembangunan atau Pelan B ini mestilah proaktif dan futuristik," katanya dalam sidang media selepas perasmian Konvensyen Ekonomi Bumiputera 2008 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di sini, semalam.Rahim berkata, dasar alternatif itu adalah langkah tambahan kepada pelan sedia ada bagi memastikan segala kelemahan berhubung pengurusan ekonomi negara dapat diatasi serta membendung tekanan berterusan yang boleh menjejaskan mutu hidup rakyat.

"Kita mahu supaya kerajaan segera menyediakan langkah alternatif ini kerana suasana semasa menunjukkan Malaysia sudah kehilangan daya penarik menjana kemasukan pelaburan langsung asing (FDI) hingga menyebabkan ekonomi negara tidak dapat diperbesarkan," katanya. Selain itu, Gabem juga kesal tindakan sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab yang mencabar kedaulatan undang-undang negara, mewujudkan suasana tidak tenteram menerusi siri demonstrasi jalanan dan merosakkan imej negara. Katanya, tindakan ahli politik tertentu yang lari ke kedutaan asing kononnya untuk mendapatkan perlindungan memburukkan lagi keadaan hingga menyebabkan agensi penarafan asing menurunkan penarafan negara kerana situasi seperti itu biasanya berlaku di negara bergolak. "Tindakan golongan berkenaan yang nyata untuk memenuhi agenda politik mereka, tetapi sebenarnya memberi kesan kepada kehidupan rakyat.

"Justeru, kita mahu pihak berkuasa membendung tindakan tidak bertanggungjawab seperti ini bagi mempertahankan sistem negara dan menjamin usaha membawa masuk pelabur secara besar-besaran terganggu atau terjejas," katanya. Sementara itu, menyentuh mengenai konvensyen terbabit, beliau berkata, antara perkara yang disentuh ialah ketidakpadanan antara pengeluaran graduan dengan keupayaan sektor ekonomi untuk menyerap mereka dalam sektor pekerjaan. Sehubungan itu, Gabem mahu pengeluaran graduan dirancang teliti bagi memastikan ia dapat memenuhi kehendak industri dan perniagaan bagi mengelakkan pengangguran graduan. Justeru, perancang ekonomi dan mereka yang merancang sektor pendidikan perlu berada dalam satu kumpulan yang sama bagi mengatasi masalah ketidakpadanan sumber itu.

Tiada ulasan:


ARKIB BLOG GABEM