2008-08-13

TERENGGANU MUNCUL NEGERI MAJU 2020

Terengganu bakal muncul antara negeri yang terindah dan maju menjelang 2020 apabila wang kira-kira RM2 bilion setahun hasil minyak yang akan dibayar Petronas akan dibelanjakan secara berhemah dengan memberi tumpuan perbelanjaan infrastruktur yang mendatangkan faedah jangka panjang kepada rakyat.

Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said, berkata pembangunan dan program boleh dibuat oleh kerajaan ada hasil yang lebih banyak daripada kebanyakan negeri lain.

Pada masa yang sama, apabila menjalankan projek, Kerajaan Negeri bercadang untuk memastikan projek itu ditawarkan kepada syarikat milik rakyat negeri ini.Teks ucapan beliau disampaikan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Mokhtar Nong.

Katanya, tanggungjawab syarikat di negeri ini ialah meningkatkan keupayaan dari segi pengurusan, pekerja mahir, kelengkapan dan mesin, kebolehan menyiapkan projek pada masa yang ditetapkan dan tidak melebihi peruntukan yang disediakan untuk projek berkenaan.

“Saya ingin melihat pusingan wang dalam ekonomi negeri ini berkisar atau berputar sebanyaknya dalam negeri ini dan bukan mengalir keluar. Apabila pusingan wang dalam ekonomi negeri dinikmati oleh penduduk dan rakyat tempatan, maka barulah kita lihat pendapatan isi rumah di Terengganu meningkat.

“Kita tidak mahu keadaan hasil dan kewangan yang tinggi tetapi pendapatan purata rakyatnya tidak sejajar tinggi,”katanya pada majlis Perasmian Pelancaran Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) Negeri Terengganu, di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, hari ini (10 Julai).

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan, Luar Bandar dan Usahawan Negeri, Dato’ Mohamad Awang Tera selaku Pengerusi Gabem Terengganu.

Manakala Menteri Besar sebagai penaung Gabem diikuti Setiausaha Kerajaan Negeri sebagai Penasihat Majlis Gabem Negeri. Manakala Yayasan Pembangunan Usahawan Negeri Terengganu pula dilantik sebagai Sekretariat Majlis Gabem Negeri.

Seramai 20 ahli jawatankuasa dilantik terdiri daripada individu melibatkan pelbagai bidang termasuk usahawan petroleum, perdagangan, peruncitan, perkhidmatan, asas tani dan makan, ahli politik, sistem maklumat dan kontraktor binaan.

Dalam pada itu, buat permulaan Kerajaan Negeri meluluskan peruntukan RM50,000 kepada Gabem Negeri bagi menggerakkan aktiviti badan itu, selain peruntukan akan ditambah berdasarkan keperluan serta untuk menjayakan misi penubuhannya bagi menambah golongan bumiputera dalam bidang perniagaan dan memartabatkan ekonomi masyarakat Melayu di Terengganu khasnya.

Tiada ulasan:


ARKIB BLOG GABEM