2008-05-22

PERKASA EKONOMI DENGAN HAYATI AGENDA MELAYU

PORT DICKSON, 26 April- Usahawan Melayu disarankan menghayati agenda Melayu dalam usaha untuk memperkukuhkan dan memperkasa ekonomi bangsa ke arah pemilikan 30 peratus ekuiti seperti yang digariskan dalam dasar Ekonomi Baru (DEB). Pengerusi Gagasan Badan Ekonomi Melayu (GABEM), Tan Sri Rahim Tamby Chik berkata, pencapaian pemilikan ekuiti bangsa Melayu pada paras 18.9 peratus masih jauh daripada sasaran yang ditetapkan kerajaan.

Beliau berkata, dengan semua galakan dan insentif yang disediakan kerjaan, usahawan Melayu sepatutnya berada pada kedudukan lebih kukuh sekarang. Jelasnya, sejarah membuktikan kerajaan Melayu Melaka dahulu berjaya memartabatkan tamadun bangsa melalui kecemerlangan dalam bidang ekonomi.

"Ia membuktikan bidang ekonomi bukanlah perkara asing bagi bangsa kita kerana kerajaan Melayu Melaka pernah muncul sebagai kuasa ekonomi disegani di rantau ini sehingga menarik minat kuasa Barat untuk datang menjajah,"katanya ketika berucap merasmikan program Memperkasa Ekonomi Bangsa Melalui Penghayatan Agenda Melayu anjuran Gabem Academy of Business Excellence(Gabex) di sini malam semalam.

Beliau turut menyelar sikap sesetengah orang Melayu yang menyalahkan DEB sepenuhnya di atas kegagalan menguasai bidang perniagaan di tanah air sendiri. Katanya, memang terdapat beberapa kelemahan dalam pelaksanaan DEB seperti penyelewengan dan salah guna kuasa sehingga menyebabkan pihak yang benar-benar memerlukan bantuan dipinggirkan.

Tiada ulasan:


ARKIB BLOG GABEM