2008-05-22

* GABEM DESAK KERAJAAN KUASAI 100 PERATUS SAHAM BERNAS

MELAKA 10 MEI - Gagasan Badan Ekonomi Melayu (GABEM) mendesak kerajaan menguasai semula 100 peratus saham dalam Padiberas Nasional Berhad (Bernas) atau menjadikan ia syarikat milik kerajaan (GLC) untuk menjaga kepentingan negara dalam menghadapi krisis makanan.

Pengerusi Gabem, Tan Sri Rahim Tamby Chik berkata, terdapat 30 peratus saham Bernas dimiliki oleh pihak swasta dam negara luar. Perkembangan itu katanya, dikhuatiri menguasai operasi syarikat pengeluar beras negara sehingga berlaku masalah kekurangan dan kenaikan harga beras sejak kebelakangan ini.

"Walaupun ada penyertaan kerajaan melalui agensinya dalam pemilikan saham Bernas tetapi lebih 30 peratus sahamnya yang tersenarai dalam Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) tetapi ada negara lain dan syarikat besar membeli saham ini yang mungkin bertujuan untuk menguasai Bernas.

"Amat malang bagi Malaysia sekiranya komoditi yang strategik seperti beras ini, autoritinya terletak pada kuasa luar disebabkan terdapat pengapungan saham Bernas di BSKL dan dikuasai kepentingannya oleh pihak luar yang bukan dari Malaysia."katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan ucap utama Memperkasa Ekonomi Bangsa anjuran Gabem yang disempurnakan oleh Pengerusi Gabem Negeri, Datuk Ahmad Hamzah di sini malam tadi.

Sebelum ini Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani menyatakan kerajaan tidak mempunyai kuasa untuk mengawal harga beras import di pasaran tempatan menyebabkan ia dimanipulasi oleh pihak tertentu termasuk menaikkan harganya.

Bernas merupakan pengimport tunggal beras negara dan salah satu fungsi utama penubuhan badan tersebut adalah untuk memastikan bekalan beras negara mencukupi bagi kegunaan rakyat.

1 ulasan:

farhana berkata...

testing comments on gabem blog


ARKIB BLOG GABEM