2008-05-22

GABEM MAHU KERAJAAN AMBIL ALIH BERNAS

MELAKA: GAGASAN BADAN EKONOMI MELAYU (GABEM) meminta kerajaan mengambil alih 100 peratus saham Padiberas Nasional Berhad (Bernas) dan menjadikannya syarikat berkaitan kerajaan (GLC) untuk kepentingan nasional terutama ketika negara kini berdepan krisis makanan.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik mendakwa saham Bernas kini dikuasai 30 peratus oleh sebuah negara luar dan badan itu tidak mahu Bernas berkongsi kuasa dengan pihak luar.

"Saham Bernas, iaitu sebuah syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia sudah dibeli secara konsisten oleh pihak tertentu sehingga mereka kini sudah menguasai 30 peratus sahamnya. Adalah amat malang bagi negara sekiranya komoditi strategik ini, sahamnya dikuasai pihak luar.

"Sebab itu, kita minta kerajaan menyediakan dana untuk membeli semula semua saham dikuasai syarikat luar bagi membolehkan Bernas kembali dikuasai sepenuhnya kerajaan dalam usaha mengurangkan permasalahan beras termasuk lesen pengagihan diberikan secara saksama kepada Bumiputera,"katanya ketika ditemui selepas merasmikan Program Memperkasa Ekonomi Bangsa Melalui Penghayatan Agenda Melayu anjuran Gabem di sini, malam kelmarin.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas isu kekurangan bekalan beras di pasaran dipercayai akibat tindakan pengilang swasta menyorok padi. Perkembangan itu menyebabkan Bernas kini terpaksa menanggung tekanan untuk memenuhi hampir 100 peratus keperluan negara.

Program Memperkasa Ekonomi Bangsa Melalui Penghayatan Agenda Melayu selama tiga hari itu yang berakhir hari ini dianjurkan Gabem dan disertai kira-kira 60 peserta. Hadir sama Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Md Yunos Husin dan Ahli Parlimen Jasin, Datuk Wira Ahmad Hamzah.

Dalam pada itu, Abdul Rahim yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno turut meminta kerajaan memastikan agensi pelaksana Dasar Ekonomi Baru (DEB) diwujudkan semula dalam memainkan peranan secara berkesan seperti Pernas-Edar, membabitkan pengedaran bahan binaan.

Beliau berkata, ketika ini industri bahan binaan dikawal berdasarkan faktor bekalan dan permintaan yang dikuasai pihak tertentu sehingga menyukarkan penyertaan Bumiputera.

Selain itu, katanya, Gabem juga mahu dasar baru diperkenalkan kerajaan seperti membenarkan import besi yang sepatutnya turut dimanfaat syarikat Bumiputera dan bukan hanya syarikat gergasi.

"Kedudukan pembangunan Bumiputera dalam sektor ini tidak mendapat penyertaan sepenuhnya seperti dikehendaki. Sebab itu, Gabem akan bertemu dengan pucuk pimpinan kerajaan bagi membincangkan perkara terbabit dalam masa terdekat,"katanya.

Tiada ulasan:


ARKIB BLOG GABEM